Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Komunikacja medyczna, czyli empatyczny lekarz

Źródło zdjęć: freepik.com
Kierunek lekarski na Uniwersytecie Warszawskim wyróżnia tzw. humanizacja medycyny. Wśród jej kluczowych elementów znajdują się współpraca i komunikacja medyczna zarówno między pacjentem a lekarzem, jak i w ramach wielospecjalistycznego zespołu medycznego. – Mamy do czynienia z nowym pokoleniem – bardziej świadomym, wrażliwym i otwartym. To osoby, które rozumieją, jak ważna jest komunikacja – mówi o studentach dr Justyna Godlewska-Szyrkowa, prodziekan Wydziału Medycznego UW.

Kształcenie na kierunku lekarskim Uniwersytetu Warszawskiego opiera się w znacznej mierze na idei humanizacji medycyny – komunikacji z pacjentem w atmosferze pełnego zaufania, zgodnie z zasadami etyki lekarskiej. Oprócz kompetencji komunikacyjnych zarówno na linii pacjent–lekarz, jak i w ramach współpracy z zespołami medycznymi różnych dyscyplin, duży nacisk kładziony jest także na tzw. kompetencje przyszłości, które pozwolą absolwentom medycyny dobrze odnaleźć się na szybko zmieniającym się rynku pracy – oznacza to rozwój umiejętności adaptacyjnych i zdolności do samorozwoju.

Nowy standard kształcenia lekarzy

W medycynie musi być miejsce dla empatii i etyki lekarskiej – przekazanie informacji o stanie zdrowia, proponowanej diagnostyce i sposobie terapii powinno być dostosowane do poziomu wiedzy i potrzeb konkretnego pacjenta.

Teoretyczne i praktyczne zajęcia dydaktyczne prowadzone na Wydziale Medycznym UW zakładają m.in. nacisk na rozszerzanie kompetencji przydatnych do skutecznej komunikacji zarówno z pacjentem, jak i zespołem medycznym składającym się z osób o różnych specjalizacjach. Głównym założeniem dydaktyki jest wykształcenie u przyszłych medyków empatii, otwartości na rozmowę z osobą doświadczającą problemu zdrowotnego, ale też świadomości sposobu prowadzenia takiej komunikacji.

Nasz program dostosowany jest do nowego standardu kształcenia, który kładzie silny nacisk na kompetencje komunikacyjne. Standard określa liczbę godzin zajęć dydaktycznych przeznaczonych na ten obszar oraz wskazuje, że nauka umiejętności komunikacyjnych odbywa się przez cały okres kształcenia, w tym w trakcie zajęć klinicznych

– wyjaśnia dr Justyna Godlewska-Szyrkowa, prodziekan Wydziału Medycznego UW ds. studenckich, w rozmowie z RadiemZET.pl.

Jak podkreśla naukowczyni, prowadzenie zajęć dydaktycznych z zakresu komunikacji medycznej nie może ograniczać się wyłącznie do teorii, ponieważ to właśnie rozwój praktycznych umiejętności jest kluczową kwestią.

Pacjent to nie petent

– Od początku byliśmy przekonani, że tym, co powinno wyróżniać nasz kierunek na uniwersytecie badawczym – wielodyscyplinarnym i dysponującym silnym zapleczem w zakresie nauk podstawowych oraz badań – jest tak zwana „humanizacja medycyny”. Jednym z jej kluczowych elementów jest komunikacja medyczna, obejmująca zarówno kontakt z pacjentem, jego rodziną, jak i współpracę w zespole medycznym – tłumaczy prodziekan Wydziału Medycznego UW.

Studenci medycyny na Uniwersytecie Warszawskim mogą uczestniczyć w specjalnych kursach przygotowujących przyszłych lekarzy do kontaktu z pacjentami. Wśród takich zajęć znajduje się m.in. komunikacja medyczna, humanizacja medycyny, psychologia dla lekarzy czy też etyka lekarska z elementami profesjonalizmu.

Dr Justyna Godlewska-Szyrkowa jest przekonana, że tego rodzaju zajęcia pomagają studentom, przygotować się do tego, co czeka ich w przyszłości w przychodniach czy oddziałach szpitalnych. Jednocześnie prodziekan zwraca uwagę, że studenci kierunku lekarskiego, chociaż spragnieni tak zwanej „kliniki”, chętnie uczestniczą w kursach dotyczących komunikacji medycznej.

– Mamy do czynienia z nowym pokoleniem – bardziej świadomym, wrażliwym i otwartym. To osoby, które rozumieją, jak ważna jest komunikacja – opowiada prodziekan Wydziału Medycznego UW, dodając: – Studenci ćwiczą konkretne zachowania w warunkach symulowanych, odgrywają scenki, później analizują te sytuacje. Odbywa się to pod okiem prowadzących, którzy na bieżąco udzielają informacji zwrotnych. W ten sposób przyszli lekarze przygotowują się do kolejnego etapu nabywania umiejętności komunikacyjnych, który przebiegał będzie już w otoczeniu klinicznym. Z rozmów ze studentami wynika, że nie postrzegają tych zajęć jako zbędnych. Wręcz przeciwnie.

Pełna treść rozmowy z Radiem ZET.pl jest dostępna pod linkiem: https://wiadomosci.radiozet.pl/news/wizyta-trwala-2-minuty-pani-sobie-doczyta-czego-doswiadczaja-pacjenci-w-gabinetach-lekarzy

Źródła zdjęć: freepik.com / Wydział Medyczny UW