Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Trzecie posiedzenie Rady Interesariuszy

Posiedzenie Rady Interesariuszy, 10.12.2024. Źródło: Wydział Medyczny UW
Spotkanie przedstawicieli Wydziału Medycznego UW z interesariuszami zewnętrznymi dotyczyło przede wszystkim indywidualnego i innowacyjnego podejścia do kształcenia na kierunku lekarskim oraz dostosowania programu do nowoczesnych technologii wykorzystywanych w służbie zdrowia. Uczestnicy dyskutowali także o konieczności nauczania efektywnej komunikacji z pacjentami.

10 grudnia odbyło się trzecie spotkanie członków Rady Interesariuszy Wydziału Medycznego Uniwersytetu Warszawskiego, w którym także udział wzięli: przedstawicielka studentów kierunku lekarskiego UW oraz goście reprezentujący jednostki uniwersyteckie i zewnętrzne współpracujące z Wydziałem w zakresie kształcenia medycznego.

Głównymi tematami spotkania były: ocena programowa Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz indywidualne i innowacyjne podejście do kształcenia na kierunku lekarskim UW.

Zindywidualizowany program kształcenia

6-letni cykl kształcenia na kierunku lekarskim jest na tyle długim okresem, iż rzeczywiste wymagania służby zdrowia i rynku pracy ulegają w tym czasie znacznym zmianom. W oparciu o zebrane doświadczenia w nauczaniu przedmiotów przedklinicznych, program nauczania na kierunku lekarskim UW będzie modyfikowany tak, aby mieć charakter innowacyjny i zindywidualizowany.

Doceniamy indywidualne podejście Uniwersytetu Warszawskiego do modelu kształcenia i potrzeb studentów na kierunku lekarskim

– mówiła Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m. st. Warszawy.

Jak podkreślił koordynator Wydziału Medycznego prof. Zbigniew Izdebski: – Studenci pierwszego roku medycyny powinni być uczeni, w jaki sposób należy się komunikować z samym sobą, jak radzić sobie w stresujących sytuacjach. Rozważamy możliwość dodania do programu nauczania technik negocjacji i manipulacji. Studenci medycyny powinni potrafić budować relacje z pacjentem, wzbudzić zaufanie, przekonać do podjęcia zaproponowanej terapii, a jednocześnie umieć radzić sobie z osobami w różnym stanie i stopniu cierpienia.

– Dla rezydentów umiejętność sprawnej obsługi takich programów jak szpitalny system informacyjny jest niemal równie ważna jak umiejętność posługiwania się stetoskopem. Absolwent medycyny to nie tylko klinicysta, ale też osoba korzystająca w pracy z rozwiązań znajdujących się na pograniczu informatyki, sztucznej inteligencji i medycyny – zaznaczył Artur Krawczyk, prezes Zarządu Warszawskiego Szpitala Południowego.

­Program tutoringowy

Studenci drugiego roku studiów Wydziału Medycznego UW mogą uczestniczyć w programie tutoringowym. Zajęcia realizowane będą w wymiarze 30 godzin dydaktycznych w ciągu dwóch semestrów. Plan pracy student – tutor uwzględniać ma przede wszystkim praktyczne aspekty zawodu lekarza w różnym otoczeniu jak klinika czy laboratorium. Udział w programie tutoringowym będzie zaliczany jako fakultet. Pod opieką tutora będzie mogło pracować jednocześnie nie więcej niż dwóch studentów.

– Zarówno przed, jak i w trakcie programu prowadzone będą szkolenia wspierające – zapewniła dr Godlewska-Szyrkowa, prodziekan Wydziału Medycznego ds. studenckich.

Wizytacja PKA

W przyszłym roku kalendarzowym Wydział Medyczny UW zostanie objęty oceną programową Polskiej Komisji Akredytacyjnej.

– Jednym z elementów wizytacji jest spotkanie z interesariuszami zewnętrznymi. Członkowie zespołu oceniającego przeprowadzą również hospitacje zajęć dydaktycznych i odbędą spotkania ewaluacyjne – przekazała dziekan Godlewska-Szyrkowa.

Po zapoznaniu się z raportem samooceny przygotowanym przez UW oraz po odbyciu wizytacji zespół oceniający PKA przygotowuje raport. Komisja zamieszcza na swojej stronie internetowej ocenę i uchwałę wraz z uzasadnieniem oraz raport powizytacyjny wraz ze stanowiskiem uczelni.

Posiedzenie Rady Interesariuszy 10 grudnia 2024 roku. Źródło: Wydział Medyczny UW