Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Medyczne Horyzonty UW: Student wybiera: klinicysta czy naukowiec?

Nagranie dla Akademickiego Radia Kampus w ramach cyklu "Medyczne Horyzonty UW". Źródło: Wydział Medyczny UW
O łączeniu nauki na studiach z pracą badawczą, networkingu na konferencjach, a także przygotowywaniu do profesjonalnej i etycznej komunikacji z pacjentami i ich krewnymi opowiadają studenci kierunku lekarskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Podkast został wyemitowany 13 lutego w Akademickim Radiu Kampus.

Na Wydziale Medycznym UW funkcjonuje wiele kół naukowych oferujących studentom możliwości udziału w badaniach, projektach, warsztatach czy konferencjach związanych ściśle z ich zainteresowaniami. Oprócz działalności w SKN, osoby studiujące mogą korzystać z szeregu programów wspierających ich działalność naukową i badawczą, na przykład Mentoring na UW.

Na temat działalności naukowej i badawczej, prowadzonej już w trakcie studiów, rozmawialiśmy ze studentami medycyny Uniwersytetu Warszawskiego: Julią Świerczyńską i Stanisławem Kisielem, którzy wspólnie prowadzą badania nad barierą krew – mózg w trójwymiarowym modelu komórkowym oraz wieloparametrowej platformie molekularnej. Ich projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Narodowego Centrum Nauki. Opiekunem pracy badawczej jest dr n. med. Agata Borkowska z Laboratorium Onkologii Molekularnej i Terapii Innowacyjnych WIM-PIB.

– Łączenie badań i medycyny jest bardzo ważne i daje nam szerszy pogląd na terapie, które wdrażamy u pacjentów – mówi Julia Świerczyńska, studentka I roku kierunku lekarskiego UW.

Stanisław Kisiel z II roku Wydziału Medycznego UW zaznacza, że udział w badaniach przygotowuje do konfrontacji z problemami i samodzielności w działaniu: – Jest to ważne dla rozumienia pracy lekarza, jakie są efekty działania leków, jakie są możliwości terapeutyczne.

– Na Wydziale dużą wagę kładzie się na badania naukowe od strony medycznej. Poza typową medycyną, otrzymujemy możliwość rozwoju w kierunku badawczym: od pracy w laboratorium przez prowadzenie warsztatów – zaznacza student.

Nie wszystko w książkach

Studentka podkreśla, że udział w konferencjach już na etapie studiów umożliwia wejście w tzw. networking, czyli poznawanie innych naukowców zajmujących się podobnymi tematami, nawiązanie współpracy czy dyskusję.

–  Widzimy, że nie wszystko mamy w podręcznikach. Wielu rzeczy dowiadujemy się poprzez pracę naukową, a także obserwowanie, jak inne osoby ze świata nauki o tym opowiadają. Poza dużą dozą wiedzy i możliwości, konferencje stanowią okazję dla nas, studentów, aby zobaczyć jak środowisko naukowe wygląda – mówi Stanisław.

– Nasza uczelnia prowadzi specjalny przedmiot „Science-based medicine”. Na pierwszym roku dowiadujemy się, skąd czerpać informacje, jak analizować prace naukowe i  statystyki. Zajęcia są prowadzone przez wykładowców z różnych wydziałów Uniwersytetu, a to daje nam większy wgląd na cały świat nauki, nie tylko w kontekście medycyny – opowiada student kierunku lekarskiego UW, dodając: – Na Uniwersytecie działa specjalny program mentoringu. Naukowcy biorą pod swoje skrzydła osoby, które są zainteresowanie lub chcą się bardziej zaangażować w konkretną dziedzinę nauki. To jest cenna okazja na spotkanie z profesorami, którzy oferują przewodnictwo, kierowanie czy pomoc w projektach.

Komunikacja z pacjentem

– Już od pierwszego semestru mieliśmy przedmiot „Komunikacja medyczna”. Podczas zajęć przepracowaliśmy mnóstwo możliwych scenariuszy sytuacji, które mogą nas spotkać. Po każdej odegranej scence omawialiśmy nasze reakcje, zastanawialiśmy się, jak można było zachować się inaczej. Te zajęcia dały mi pewność siebie oraz świadomość tego, co robię i co mam mówić na SORze, w rozmowie z pacjentami onkologicznymi albo z rodzicami pacjentów na pediatrii – mówi Julia.

– Na późniejszych latach mamy też etykę lekarską i wiele innych przedmiotów nakierowanych na humanizację medycyny. Umiejscowienie takich przedmiotów na samym początku studiów jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Ucząc się kolejnych zagadnień będziemy mieć to wciąż z tyłu głowy – potwierdza Stanisław.

J. Świerczyńska, S. Kisiel, A. Borkowska, Role of blood-brain barier disruption in brain cancer development in stroke survivors >>

 

Pełne nagranie wywiadu w Akademickim Radiu Kampus jest dostępne na platformie YouTube Wydziału Medycznego UW: