Listopad miesiącem profilaktyki „męskich” nowotworów
20 11 2024
Movember, Wąsopad i Niebieski Listopad to nazwy określające międzynarodowy miesiąc solidarności z mężczyznami zmagającymi się z nowotworami gruczołu krokowego i jąder. Symbolem kampanii są wąsy, zapuszczane by komunikować zmianę oblicza męskiego zdrowia, zwrócić uwagę na profilaktykę i regularne badania medyczne.
Inicjatywa Movember prowadzona jest w listopadzie – Międzynarodowym Miesiącu Walki z Męskim Rakiem. Społeczno-psychologiczna akcja ma na celu zwrócenie uwagi na profilaktykę, objawy i diagnostykę oraz badania genetyczne dotyczące zwiększonej predyspozycji do zachorowania na nowotwory męskich narządów moczowo-płciowych.
Symbolem kampanii stały się wąsy, zapuszczane w listopadzie przez mężczyzn jako znak solidarności, ale też jako element przyciągający uwagę otoczenia i stanowiący potencjalny impuls do dyskusji na temat męskiego zdrowia.
Regularne badania i wczesna diagnostyka
Akcja Wąsopad ma na celu zwrócenie uwagi na profilaktykę oraz czynniki, które mogą wpłynąć na rozwój nowotworu. Wcześnie wykryta choroba nowotworowa daje większe szanse na skuteczne i pełne wyleczenie.
Rak jądra diagnozowany jest przede wszystkim u chłopców i młodych mężczyzn w wieku 14–35 lat. Co roku w Polsce na nowotwór jądra choruje ponad 1500 mężczyzn. Odpowiednio wcześniej wykryty, rak jądra jest możliwy do wyleczenia niemal w 100% przypadków.
Szacuje się, że co trzeci mężczyzna między 50. a 80. rokiem życia oraz 80% mężczyzn w wieku powyżej 80 lat zachoruje na raka prostaty. Ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem, ale wpływ na zachorowalność mają też takie czynniki jak dieta czy palenie papierosów. Co roku w Polsce na raka gruczołu krokowego choruje ponad 15 tysięcy mężczyzn i jest to najczęstszy męski nowotwór pod względem zapadalności.
|